A csernobili baleset után a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (NAÜ) által kezdeményezett és széles nemzetközi támogatással létrehozott, a nukleáris veszélyhelyzeti gyors értesítésről és a segítségnyújtásról szóló két nemzetközi egyezmény nevesíti a tagállamok illetékes hatóságát („Competent Authority”). Nemzetközi kapcsolattartási pontként működve az illetékes hatóságokra komoly felelősség hárul. A tagállam területén kialakuló nukleáris veszélyhelyzetről az illetékes hatóság riasztja a NAÜ-t és a bilaterális egyezmények szerinti országokat, majd a továbbiakban rendszeres tájékoztatást ad a veszélyhelyzet alakulásáról és a szükséges óvintézkedések végrehajtásáról. A tagállamok illetékes hatósága fogadja a NAÜ-n keresztül vagy a veszélyeztetett állam által közvetlenül nyújtott tájékoztatást, valamint az egyes veszélyhelyzeti feladatok ellátásához szükséges nemzetközi segítséget is az illetékes hatóságukon keresztül kérik. Magyarországon az OAH látja el az illetékes hatóság szerepét.
Az Országos Atomenergia Hivatal főigazgatója, Dr. Rónaky József és a Magyar Állami Eötvös Loránd Geofizikai Intézet igazgatója, Dr. Fancsik Tamás 2009. február 24-én együttműködési megállapodást írt alá az Átfogó Atomcsend Szerződés globális ellenőrzési rendszerével kapcsolatos hazai hatósági munkát támogató tudományos-műszaki háttértevékenység tárgyában. A jelenleg még nem hatályos Átfogó Atomcsend Szerződés, melynek Magyarország is részes állama (kihirdette az 1999. évi L. törvény), megtilt minden nukleáris robbantást a környezetben. A Szerződés az Előkészítő Bizottság irányításával egy globális ellenőrzési rendszert tart fenn, amely a Nemzetközi Megfigyelő Rendszerből (International Monitoring System, IMS), Nemzetközi Adatközpontból (International Data Center, IDC), Globális Kommunikációs Rendszerből (Global Communication Infrastructure, GCI), konzultációs eljárásokból, helyszíni ellenőrzés (On-site Inspection, OSI) kezdeményezésének lehetőségéből majd végrehajtásából és bizalomépítő intézkedésekből tevődik össze. A jelenleg már kiépített és működő ellenőrzési rendszer célja annak elősegítése, hogy a Szerződés rendelkezéseinek megsértését a lehető legkorábban fel lehessen ismerni.
A VVER típusú atomerőműveket üzemeltető országok hatóságainak szervezete, a VVER Fórum a hatósági tevékenységgel kapcsolatos kérdések vizsgálatát különböző munkacsoportokban végzi. A valószínűségi biztonsági elemzés (PSA) hatósági alkalmazásával foglalkozó munkacsoport 2009. február 25-27. között az OAH-ban tartotta műhelytalálkozóját. E munkacsoport működése még 2003-ban indult, amikor összehasonlító elemzéseket készítettek meghatározott PSA kezdetiesemény-típusokra a szovjet tervezésű VVER-440-es reaktorok esetében. Kidolgoztak egy olyan mutatórendszert (a kockázat szempontú szabályozás indikátor rendszerét − RIRIS), amely az egyes VVER típusú atomerőművet üzemeltető országok felkészültségének helyzetét jellemzi a kockázatszempontú döntéshozatal általános hatósági és üzemeltetői bevezetésére. A 2006-ban elkezdett második fázisban a munkacsoport folytatta a VVER-440 reaktorok valószínűségi biztonsági elemzési modelljeinek összehasonlítását válogatott kezdetiesemény-típusokra. Kétévente kiértékelte a RIRIS mutatórendszer alakulását, és elkészítette a kockázatszempontú döntéshozatal alkalmazásának három előfeltételét képező szakmai terület (jogszabályi háttér, PSA modellek és eszközök, valamint szakmai jártasság) összehasonlító elemzését a tagországokban. A munkacsoportban az OAH-t Macsuga Géza főosztályvezető képviseli. A találkozón a második fázis keretében elkészült tematikus jelentéseket tekintették át véglegesítés céljából. Egyeztették a második fázist lezáró jelentés felépítését, elkészítésének ütemezését, és a munka folytatásának lehetséges céljait és tartalmát.
Az atomenergia energetikai alkalmazásával kapcsolatos kérdések megválaszolására az ORSZÁGOS ATOMENERGIA HIVATAL, a TIT STÚDIÓ EGYESÜLET és a MERLIN ENERGIA ‘Atomenergia és biztonság“ címmel, havi rendszerességgel megrendezésre kerülő beszélgetéssorozatot szervez.
Az Országos Atomenergia Hivatal 2009. január 15-én együttműködési megállapodást kötött a MERLIN Színházat működtető Angol Nyelvű Közhasznú Alapítvánnyal. A felek együttműködésének célja, hogy hiteles és sokoldalú tájékoztatással járuljanak a tudományos ismeretek terjesztéséhez és a tudomány újabb eredményeinek megismertetéséhez. Az együttműködés kiterjed a nukleáris energia alkalmazásával kapcsolatos hazai és nemzetközi együttműködés, az ezen a téren működő nemzetközi szervezetek tevékenysége, valamint a hazai és nemzetközi kutatás-fejlesztési eredmények bemutatására. A felek ezzel szeretnének hozzájárulni az igényes és közérthető tudományos ismeretterjesztéshez. A megállapodás keretében az OAH közreműködik az atomenergia békés felhasználásához kapcsolódó tudományos-ismeretterjesztő és egyéb tematikus műsorok készítésében.
a Nukleáris Biztonsági Igazgatóság Erőműfelügyeleti Főosztálya Helyszíni Felügyeleti Osztály osztályvezetői munkakörének betöltésére.
Az Európai Bizottság 2008. december 1-én terjesztette be „A Tanács irányelve (Euratom) a nukleáris biztonság közösségi kereteinek létrehozásáról” (Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE (Euratom) setting up a Community framework for nuclear safety) című javaslatát az Európai Tanácsnak. A dokumentum az Európai Bizottság honlapján érhető el. Az utóbbi években a Tanács és az Európai Parlament többször hangsúlyozta, hogy uniós szintű nukleáris biztonsági szabályozásra van szükség. E támogatás és egy korábbi javaslat ellenére máig sincs hatályban a nukleáris biztonságra vonatkozó egységes EU szabályozás. A Bizottság javaslata tehát e hiányosság felszámolását célozza. Az új irányelv célja az EU polgárok biztonságának növelése, illetve jogbiztonságának megteremtése. A Bizottság szerint a tagállamoknak is hasznos lesz az irányelv, mivel viszonyítási alapot ad nemzeti nukleáris biztonsági rendszereik tekintetében. Kedvező lesz a nemzeti nukleáris biztonsági hatóságok szempontjából is, mivel biztosítja, hogy e testületek megkapják a munkájukhoz szükséges eszközöket, valamint meghatározó szerephez juttatja őket a közös uniós szabályok végrehajtása terén. Az EU tagállamok nemzeti nukleáris biztonsági hatóságai már számos közös nukleáris biztonsági referenciaszintet dolgoztak ki a Nyugat-európai Nukleáris Hatóságok Szövetsége (WENRA) keretében; ezeket a tagállamok kiindulási alapnak tekinthetik a kiegészítő biztonsági követelmények meghatározása során. A javasolt irányelv a nukleáris biztonság jogi kereteit úgy határozza meg, hogy nem tartalmaz előírásokat a részletekre vonatkozóan. Tanácsi irányelvként kívánják elfogadtatni, amelyet az EU tagállamainak majd át kell ültetniük saját nemzeti jogrendszerükbe. A tagállamoknak az irányelv hatálybalépésétől számított két éven belül kell kihirdetniük a szükséges nemzeti jogszabályokat. „A Tanács irányelve (Euratom) a nukleáris biztonság közösségi kereteinek létrehozásáról”
Az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) az alaptevékenységével kapcsolatban tanácsadói szolgáltatásra vállalkozó gazdasági szervezetet (Kft., Bt. stb.) keres. Témakör: a radioaktív hulladékok elhelyezését szolgáló, a Központi Nukleáris Pénzügyi Alapból finanszírozott programok szerződés-tervezeteinek és teljesítési dokumentumainak szakértői véleményezése. A feladat (meghosszabbíthatóan) határozott időtartamra, 2009. február 1-től 2009. december 31-ig szól. A díjazás megegyezés szerint történik. Az angol nyelv középfokú ismerete szükséges. Előnynek számít, de nem előfeltétel a témakörhöz kapcsolódó területen szerzett szakmai gyakorlat, különös tekintettel a műszaki – és részben bányászati – beruházások szervezésére és finanszírozására. A jelentkezéseket az OAH KNPA Kezelő Szakirodának kell címezni (Budapest, 1036 Fényes Adolf utca 4).
Az SG-1 útmutató megtalálható honlapunkon a Letöltések/Egyéb Kiadványok, valamint a Feladatok/Biztosítéki Ellenőrzés menüpontokban.
Az Országos Atomenergia Hivatal 2008. december 15-én lezárta a Paksi Atomerőmű tízévenként esedékes biztonsági felülvizsgálatának az értékelését.