ATDR

SajatosEnaplo


Részletes kereső

Magyarorszag.hu

Kozadat.hu

Tájékoztatás az OAH eljárásaiban az elektronikus ügyintézés rendszerével kapcsolatos változásokról

2024.10.30
Tájékoztatás Tájékoztatás

A Személyre Szabott Ügyintézési Felülethez (a továbbiakban: SZÜF-portál) történő csatlakozás következtében az Országos Atomenergia Hivatal (a továbbiakban: OAH) közigazgatási hatósági eljárásaiban az elektronikus ügyintézési rendszer változni fog. 2024. november 15-én 18 órától az atomenergia hatósági eljárást támogató elektronikus dokumentációs rendszerben (ATDR) történő elektronikus ügyintézés lehetősége megszűnik. A SZÜF-portálon az OAH ügytípusai 2024. november 18-án reggel 8 órától érhetők el.


2024. november 15-én 18 órától november 18-án 8 óráig nem tudnak beadványokat benyújtani az OAH-hoz.

Az OAH közigazgatási hatósági eljárásaiban a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: DÁPtv.) 19. § (1) bekezdése alapján elektronikus ügyintézésre kötelezett ügyfeleink, valamint az elektronikus kapcsolattartási formát választó természetes személy ügyfeleink 2024. november 18-át követően kizárólag a https://magyarorszag.hu/ kormányzati honlap elektronikus ügyintézési felületén (SZÜF-portál) keresztül nyújthatják be beadványaikat az egyes ügytípusokban. Felhívjuk Ügyfeleink szíves figyelmét, hogy a SZÜF-portálon keresztül történő ügyintézésre átállást követően az OAH várhatóan 2024. december 20-ig még biztosítja az ATDR-felület elérhetőségét annak érdekében, hogy Ügyfeleink által korábban az ATDR-ben megindított ügyekben keletkezett, esetlegesen korábban le nem mentett dokumentumokat le tudják tölteni, el tudják menteni. Új eljárást indítani vagy folyamatban lévő eljárásban új dokumentumot (pl. hiánypótlási felhívás teljesítéseként képviseleti jogosultságot igazoló meghatalmazást) benyújtani az ATDR-felületen keresztül az átállást követően már nem lehetséges.

Az OAH hatósági eljárásaiban a SZÜF-portálon keresztül történő ügyintézést kizárólag természetes személy indíthatja meg a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) által végzett azonosítást követően, amelyhez az ügyintézést indítani kívánó személynek rendelkeznie kell Ügyfélkapu +, Digitális Állampolgár alkalmazás (DÁP alkalmazás) vagy Ügyfélkapu regisztrációval. Az Ügyfélkapu regisztrációra személyes ügyintézés keretében bármely kormányablakban, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal kijelölt ügyfélszolgálatain, valamint a konzulátusokon, továbbá elektronikus ügyintézés keretében – eSzemélyi állandó személyi igazolvány birtokában – az Ügyfélkapu regisztrációs felületén (https://ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio) van lehetőség. A regisztrációval kapcsolatban felhívjuk Ügyfeleink figyelmét, hogy a SZÜF-portálra az Ügyfélkapu szolgáltatással történő bejelentkezés lehetősége 2025. január 16-tól megszűnik, ettől az időponttól kezdődően csak a DÁP alkalmazás és az Ügyfélkapu + szolgáltatás vehető igénybe.

A jogi személyiséggel rendelkező szervezetek (Kft., kórház, egyetem) a DÁPtv. 19. § (1) bekezdése alapján kizárólag elektronikus úton tarthatnak kapcsolatot az OAH-val, amelyhez a Biztonságos Kézbesítési Szolgáltatáshoz kapcsolódó tárhellyel (cégkapu vagy hivatali kapu tárhely) kell rendelkezniük. Az elektronikus ügyintézés során ez a tárhely minősül az ügyfél hivatalos elérhetőségének, ahová az OAH a hatósági eljárásban keletkezett dokumentumokat küldi.

A fentiek alapján az elektronikus ügyintézésre kötelezett ügyfelektől érkező papíralapú beadványokat az OAH hatálytalannak tekinti.

Az OAH – a DÁPtv. 9. § (2) bekezdés a) pontja alapján digitális szolgáltatás nyújtására kötelezett szervezetként – teljes körű elektronikus ügyintézési lehetőséget biztosít beadványok benyújtására a kapcsolódó dokumentumban felsorolt ügytípusokban.

A SZÜF-portálon keresztül történő ügyintézés megkezdéséhez először az OAH-nál intézhető, fenti ügytípusokból ki kell választani azt az ügytípust, amelyet az ügyfél intézni kíván. Felhívjuk Ügyfeleink figyelmét, hogy az elektronikus ügyintézés keretében nem csak az OAH kérelemre induló eljárásait kell a SZÜF-portálon keresztül megindítani, hanem a jogszabály által előírt bejelentési, adatszolgáltatási és jelentéstételi kötelezettség is ezen az ügyintézési felületen teljesítendő a továbbiakban.

Az ATDR-ben történő ügyintézésről a SZÜF-portálon keresztül történő elektronikus ügyintézésre való átállás Ügyfeleink részéről fejlesztést, vagy beruházást nem igényel, díjfizetési kötelezettséggel sem jár, de az ügyintézés és az átállás gördülékennyé tétele érdekében képviseleti jogosultságokat szükséges legkésőbb az ügyintézés megkezdése előtt rendezni az alábbiak szerint.

a) Ha természetes személyként egy gazdálkodó szervezet, egy másik természetes személy, egyéni vállalkozó vagy egyéni cég ügyfél nevében meghatalmazottként kíván az OAH-nál ügyintézést kezdeményezni

Az ügyleti meghatalmazást ebben az esetben a meghatalmazónak kell megtennie az állam által biztosított központi elektronikus ügyintézési szolgáltatás keretében működő ügyintézési rendelkezések nyilvántartásában, azaz a Rendelkezési Nyilvántartásban (RNY, https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/welcome). A központi azonosítás után a felületre belépve a keresőmezőbe az Országos Atomenergia Hivatal nevét kell beírni, amelyre két találatot dob ki a rendszer (Felhívjuk Ügyfeleink figyelmét, hogy az RNY-ben legkorábban november 11-től lesznek elérhetők az ügycsoportok!). Az egyikkel az OAH összes eljárására kiterjedő meghatalmazást (általános meghatalmazást) lehet megtenni, a másikra kattintva megnyílnak az OAH-nál intézhető, különböző ügycsoportok, amelyekre – szabad választás alapján – egyenként lehet megtenni a képviseletre jogosító rendelkezést (egyedi ügy(ek)re kiterjedő meghatalmazás). Egy meghatalmazott számára több rendelkezés is tehető. Az adott meghatalmazás-típusról történő rendelkezés végén a Rendelkezési Nyilvántartásban rögzített meghatalmazás azonosítószámot kap. Az OAH-nál a SZÜF-portálon kezdeményezett ügyintézés során, az elektronikus űrlapon meg kell adni az ügyintézési rendelkezés (meghatalmazás) azonosítószámát, amelyet az OAH ügyintézője az eljárás során ellenőriz, azonban magát az ügyintézési rendelkezést nem kell feltölteni a SZÜF-portálra. Az RNY-ben nyilvántartott meghatalmazással rendelkező meghatalmazott – ha az ügyfél által adott meghatalmazásból más nem következik – az általa az ügyfél nevében benyújtandó beadványt az Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítés funkció használatával saját maga elektronikusan hitelesítheti (a továbbiakban: AVDH-hitelesítés), vagy elektronikus aláírással ellátott beadványt (feltöltött csatolmányt) tölthet fel. Ha a SZÜF-portálon keresztül benyújtandó beadványt (feltöltött csatolmányt) elektronikus aláírással látták el, akkor azt az OAH részére történő benyújtáskor nem kell az AVDH-hitelesítéssel ellátni. (Az AVDH-hitelesítés a SZÜF-portálon történő elektronikus ügyintézés része, amelynek során a dokumentum benyújtását megelőzően a rendszer mindig megkérdezi, hogy az ügyfél kívánja-e a csatolmányokat hitelesítéssel ellátni, ekkor kell – az előbbiekben leírtak alapján – a megfelelő opciót [igen/nem] választani). Az ügyfél nevében a meghatalmazott által benyújtott beadvánnyal (feltöltött csatolmánnyal) kapcsolatos OAH válasz (dokumentum) a meghatalmazott ügyfélkapu/DÁP tárhelyére érkezik, de azt az ügyfél is megkapja a cégkapu/hivatali kapu tárhelyére.

b) Ha adószámmal és cégjegyzékszámmal rendelkező gazdálkodó szervezet ügyfél nevében, annak képviseletre jogosult alkalmazottjaként (pl. cégvezető, képviseletre jogosult más munkavállaló) kíván az OAH-nál az ügyintézést kezdeményezni

Ebben az esetben a képviseleti jogosultságot az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet (a gazdálkodó szervezet fogalmát lásd részletesen a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 7. § 6. pontjában) cégkapu tárhelyén kell biztosítani úgy, hogy hozzá kell rendelni a kijelölt alkalmazott (pl. cégvezető, más képviseletre jogosult munkavállaló) ügyfélkapuját/DÁP tárhelyét a gazdálkodó szervezet cégkapu tárhelyéhez, amely a tarhely.gov.hu oldalon végezhető el. Ezt követően a gazdálkodó szervezet cégkapujához hozzárendelt személy (cégkapu ügykezelő) lesz jogosult benyújtani a beadványokat és letölteni az OAH által az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet cégkapu tárhelyére küldött dokumentumokat. Az ilyen módon történő elektronikus ügyintézéshez a gazdálkodó szervezetnek is meg kell megteremtenie a szükséges feltételeket a hozzárendelés elvégzésével, valamint – ha ez szükséges – akkor a munkáltatói szabályzatok módosításával.

Felhívjuk Ügyfeleink figyelmét, hogy ebben az esetben a beadvány benyújtására jogosult személy nem, vagy nem felétlenül azonos a gazdálkodó szervezet törvényes képviseletére jogosult személlyel (pl. ügyvezető, ügyvezetésre és képviseletre jogosult tag, vezérigazgató). Ha ez a két személy különböző, akkor kérjük, hogy az OAH-hoz benyújtani kívánt dokumentumot minden esetben a gazdálkodó szervezet törvényes képviseletére jogosult személy írja alá, lehetőség szerint elektronikus aláírással. Ha a SZÜF-portálon keresztül benyújtandó beadványt (feltöltött csatolmányt) elektronikus aláírással látták el, akkor azt az OAH részére történő benyújtáskor nem kell az AVDH-hitelesítéssel ellátni. Ha a feltöltött csatolmányon nem szerepel a gazdálkodó szervezet törvényes képviselőjének elektronikus aláírása, úgy a beadványt aláíró személy neve mellett fel kell tüntetni az „sk.” jelzést, és a benyújtáskor az AVDH-hitelesítést el kell végezni.

Ebben az esetben a benyújtott beadványra az OAH az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet cégkapu tárhelyére küldi a válaszdokumentumot.

c) Ha adószámmal, törzskönyvi azonosítószámmal (PIR) rendelkező szervezet (költségvetési szerv: kórház, állami egyetem, közigazgatási szerv) nevében, annak alkalmazottjaként kíván az OAH-nál ügyintézést kezdeményezni

Ebben az esetben a képviseleti jogosultságot a költségvetési szerv hivatali kapu tárhelyén kell biztosítani úgy, hogy hozzá kell rendelni a kijelölt alkalmazott (ügyintéző) ügyfélkapuját/DÁP tárhelyét az ügyfélként eljáró költségvetési szerv hivatali kapu tárhelyéhez, amely – a b) pontban írtakhoz hasonlóan – a tarhely.gov.hu oldalon végezhető el. A hozzárendelést követően ez a személy (hivatali kapu ügykezelő) lesz jogosult benyújtani a beadványokat és letölteni az OAH által az ügyfélként eljáró költségvetési szerv hivatali kapu tárhelyére küldött dokumentumokat. Az ilyen típusú elektronikus ügyintézéshez a költségvetési szervnek is meg kell teremtenie a szükséges feltételeket a hozzárendelés elvégzésével, valamint – ha ez szükséges – akkor a belső szabályzatok (pl. SZMSZ) módosításával is.

Felhívjuk Ügyfeleink figyelmét, hogy ebben az esetben a beadvány benyújtására jogosult személy nem, vagy nem felétlenül esik egybe a költségvetési szerv törvényes képviseletére jogosult személlyel (pl. rektor, elnök, főigazgató, igazgató). Ha ez a két személy különböző, akkor kérjük, hogy az OAH-hoz benyújtani kívánt dokumentumot minden esetben a gazdálkodó szervezet törvényes képviseletére jogosult személy írja alá, lehetőség szerint elektronikus aláírással. Ha a SZÜF-portálon keresztül benyújtandó beadványt (feltöltött csatolmányt) elektronikus aláírással látták el, akkor azt az OAH részére történő benyújtáskor AVDH-hitelesítéssel nem kell ellátni. Ha a feltöltött csatolmányon nem szerepel a gazdálkodó szervezet törvényes képviselőjének elektronikus aláírása, úgy a beadványt aláíró személy neve mellett fel kell tüntetni az „sk.” jelzést, és a benyújtáskor az AVDH-hitelesítést el kell végezni.

Ebben az esetben a benyújtott beadványra az OAH az ügyfélként eljáró költségvetési szerv hivatali kapu tárhelyére küldi a válaszdokumentumot.

Az elektronikus úton történő igazgatási szolgáltatási díjfizetési kötelezettség és illetékfizetési kötelezettség teljesítését az elektronikus ügyintézés rendszerében bekövetkező változás nem érinti. Az ezzel kapcsolatos tájékoztatót itt érhetik el.

Az elektronikus űrlapok benyújtásával kapcsolatban az alábbi honlapon találnak információt. https://magyarorszag.hu/szuf_hir?id=77eee845-c670-4925-8e61-d1c14c81bdbf

Tájékoztatjuk Ügyfeleinket, hogy az elektronikus ügyintézést érintő további adminisztratív jellegű kérdéseiket a 1818-as telefonszámon elérhető Kormányzati Ügyfélvonalon vagy a www.1818.hu oldalon tehetik fel. Az OAH ügyintézői kizárólag szakmai kérdésben ad(hat)nak felvilágosítást a hatósági eljárásokkal kapcsolatban, az elektronikus ügyintézés rendszerében bekövetkező változással, az ügyintézési felülettel kapcsolatban nem.



Facebook megosztás

Kapcsolódó dokumentumok