Michael R. Johnson, az Amerikai Egyesült Államok Nukleáris Biztonsági Hatóságának (US NRC) igazgatóhelyettese, az IRRS-misszió vezetőjeként válaszolt kérdéseinkre, összefoglalva az első hét tapasztalatait.
A misszió maga egy nagyon
intenzív munka. A legtöbb szakértő szombaton érkezett többhetes előkészítés
után. Vasárnap áttekintettük a céljainkat, a tervezett tevékenységet, valamint
beszélgettünk az előzetes benyomásainkról. Az érintett hatóságok vezetőivel,
minisztériumi munkatársakkal való találkozás után nagy számban készítettünk
interjúkat, helyszíni szemléket tartottunk és kérdéseket tettünk fel. Sok
hasznos megbeszélésünk volt, jól indítottunk.
Milyen feladatok maradtak
a jövő hétre?
A továbbiakban is folytatjuk
az információcserét a magyar hatósági partnerekkel, hogy finomítsuk meglátásainkat
és tisztázzuk a még fennmaradó kérdéseket. Jelentéstervezetet készítünk
az előzetes észrevételeinkkel és következtetéseinkkel. Hétfőn átbeszéljük
a különböző területekhez kapcsolódó eredményeket. Az előzetes jelentés
tervezetét szerdára készítjük el, majd a partnereinkkel áttekintjük a dokumentumot.
Péntek reggelre minden lényeges módosítást átvezetünk, majd záróértekezletet
tartunk. A misszió hivatalos része eddig tart, azonban a munka nem ér véget
addig, amíg a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség meg nem kapta az utolsó
észrevételeket és nem készítettük el a végleges jelentést.
A megnyitón kiemelte, hogy a hatósági
rendszert nem ellenőrzik, hanem felülvizsgálják. Miért annyira fontos
ez a különbség? Milyen elvek és célok mentén működik egy ilyen misszió?
Azt gondolom, hogy ez egy lényeges különbség.
Az ellenőrzés a követelmények teljesítésének hiányosságait vizsgálja,
amelynek célja eltérések megállapítása. Az IRRS-misszió célja viszont az,
hogy a NAÜ követelményeinek való megfelelés felülvizsgálatával elősegítsék
a fogadó ország hatósági rendszerének fejlesztését. Ez lehetőséget biztosít
a kölcsönös információcserére, valamint a jó gyakorlatok azonosítására,
amelyből a világ összes nukleáris biztonságért felelős szabályozó hatósága
profitálhat.
Annak ellenére, hogy az IRRS-misszióra
szigorú szabályok vonatkoznak, az országok között bizonyára vannak különbségek.
Milyen sajátosságai vannak hazánknak?
Bár mindegyik ország arra törekszik, hogy
– a NAÜ követelményeivel összhangban – garantálja a társadalom egészségének
védelmét és biztonságát és megvédje a környezetet, az országok között –
Magyarországot is beleértve – különbség van például a kormányzati struktúra,
a jogrendszer szintjén. A követelmények azonban lehetővé teszik a különböző
megoldásokat.
Az interjút Körmendi Gábor, az OAH tájékoztatási felelőse készítette.