Az Országos Atomenergia Hivatal évindító sajtótájékoztatóján Fichtinger Gyula kiemelte: az év folyamán az atomenergia felhasználása minden területen biztonságosan történt. Az elvégzett jelentős hatósági munkát jól mutatja, hogy 1816 ellenőrzést végzett és 1601 engedélyt adott ki az OAH.
Fichtinger Gyula elmondta: A NAÜ hatósági
rendszert felülvizsgáló 2015-ös IRRS-missziója után 2018-ban követőmisszióra
került sor, amely jelentős fejlődést állapított meg Magyarország tekintetében.
Nemzetközi színtéren az OAH szakértői
számos szervezet és munkacsoport aktív tagjai, valamint a Nemzetközi Atomenergia
Ügynökséggel is intenzívek a kapcsolataink. A magyar tudás és tapasztalat
világszerte elismert: a NAÜ ellenőreinek, valamint a NAÜ támogatásával
érkező ösztöndíjasok képzésétől, a különböző delegációk fogadásán keresztül,
a nemzetközi workshopok szervezéséig számos ponton hasznosul a hazai szakértelem.
Külön figyelmet fordít az OAH az új blokkokhoz kapcsolódó munkacsoportokban
való részvételre, illetve a hatósági együttműködésekre, így a finn, az
orosz és a fehérorosz nukleáris hatósággal is folyamatos a tapasztalatcsere.
A nyitottság és átláthatóság kiemelten
fontos az OAH számára. A NAÜ és az IRRS-misszió ajánlásainak megfelelően
az útmutató-tervezeteinket közzétettük véleményezésre (2018-ban összesen
12 alkalommal került erre sor), továbbá két közmeghallgatást tartottunk
és 177 hírt tettünk közzé honlapunkon, amely több mint amennyi 2011-ben,
a fukushimai baleset évében volt.
Az Időszakos Biztonsági Felülvizsgálattal
kapcsolatban Fichtinger Gyula elmondta: minden létesítmény esetében 10
évente kerül rá sor, tavaly a Paksi Atomerőmű és a Kiégett Kazetták Átmeneti
Tárolójának felülvizsgálata zárult le. A főigazgató hangsúlyozta: a felülvizsgálat
tulajdonképpen egy átfogó értékelés a hazai és nemzetközi tapasztalatok,
a tudomány és a technika fejlődésének tükrében. Tizennégy részterületet
fogott át, nem csak pillanatnyi állapotot rögzítve, hanem az elmúlt 10
évre visszatekintve, valamint a jövőre is előre tekintve. A hatóság mindkét
létesítmény esetében biztonságnövelő intézkedéseket határozott meg, azonban
ki kell emelni, hogy a nukleáris biztonság szintje megfelel a hazai és
nemzetközi követelményeknek.
A fukushimai balesetet követően végrehajtott
Célzott Biztonsági Felülvizsgálat 41 intézkedéséből 36 teljesült, 5 intézkedés
csúszik. A főigazgató aláhúzta: az intézkedések későbbi megvalósítása
nincs hatással a nukleáris biztonság szintjére.
A hazai nukleáris rendszerek fizikai
védelmével kapcsolatban elhangzott: az atomenergia alkalmazóinak alapvető
érdeke és kötelessége, hogy a radioaktív anyagok épségét és védett alkalmazását,
valamint tárolását és szállítását megfelelő szintű fizikai védelmi rendszerrel
biztosítsák, melyet az OAH folyamatosan felügyel. Ehhez kapcsolódóan az
OAH 261 ellenőrzést végzett, 158 engedélyezési eljárást hajtott végre.
Tavaly hét jelentésköteles esemény történt és több esetben került sor érvényesítési
eljárásra.
A nukleárisbaleset-elhárításra külön
figyelmet fordítottunk. Létesítményi szinten összesen hat balesetelhárítási
intézkedési terv átalakításiengedély-kérelmének elbírálását végeztük el,
valamint részt vettünk nukleárisbaleset-elhárítási gyakorlatokon, illetve
számos ország részvételével uniós szintű nemzetközi gyakorlatot szerveztünk
az Európai Bizottsággal kötött RESPEC-szerződés keretében.
Az új atomerőművi blokkokra kitérve
Fichtinger Gyula elmondta: 2018-ban az OAH két felvonulási épületre adott
építési engedélyt, illetve a korábban kiadott Erőmű Beruházási Központ
építési engedélyét módosította, valamint a hivatal nyomon követte a Paks
II. Zrt. által végzett minősítő auditokat, amelyen a beszállítók megfelelőségét
vizsgálták. Az új blokkokhoz kapcsolódóan nemzetközi nukleáris biztosítéki
egyeztetésre is sor került a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség, az Európai
Bizottság, a STUK finn hatóság, Paks II. Zrt. valamint a terveket előkészítő
ASE részvételével.
Tavaly nyáron az extrém időjárási viszonyok
következtében a Duna alacsony vízállása és magas hőmérséklete miatt ősszel
fókuszba került az erőmű hűtése, illetve mindennek a nukleáris biztonságra
gyakorolt hatása. Fichtinger Gyula hangsúlyozta: a Duna vizének hőmérséklete
környezetvédelmi kérdés, a Duna vízszintje villamosenergia-termelést befolyásoló
tényező, a szükséges intézkedések során a nukleáris biztonság szintje
nem változhat. Az OAH feladata ez utóbbi követelmény felügyelete.
Ehhez kapcsolódó újságírói kérdésre válaszolva
elhangzott: a biztonsági hűtővíz minden körülmények között biztosítható.
A jelentésköteles eseményekre vonatkozó
kérdésre válaszolva a főigazgató elmondta: 25-ből 15 a Paksi Atomerőműhöz
tartozott, összességében ez csökkenést jelent az előző évekhez képest.
Hullán Szabolcs, az OAH főigazgató-helyettese hozzátette: ezek az események
a Nukleáris Biztonsági Eseményskála alattiak voltak.
Az új blokkokhoz is számos kérdés kapcsolódott. Fichtinger Gyula elmondta, hogy a finn nukleáris hatósággal szoros együttműködést alakítottunk ki annak érdekében, hogy hasznosítsuk az ő tapasztalataikat is. Itt ki kell emelni, hogy a finn, illetve a magyar nukleáris biztonsági követelmények eltérnek egymástól, és nem azonosak az orosz követelményekkel sem. A Leningrád II-es erőművet (amelyet a magyar beruházás szempontjából alaperőműnek tekinthetünk) az orosz követelmények szerint tervezték: az egyik legnehezebb mérnöki feladat, hogy igazolják a magyar szabályozás szerinti követelmények teljesülését. Ez a problémakör érintette a felvonulási épületeket is, ezért Paks II. Zrt. 2017 végén visszavonta és módosította a terveket, majd újra benyújtotta. Két épületre kiadta az OAH az engedélyt, illetve a korábban kiadott Erőmű Beruházási Központ építési engedélyét módosította a hivatal, továbbá egy eljárás jelenleg is folyamatban van – mondta a főigazgató. A létesítési engedélykérelemmel kapcsolatban kérdésre válaszolva Fichtinger Gyula elmondta: az eljárásra 12 hónap plusz 90 nap áll rendelkezésre. Amennyiben a benyújtott dokumentáció „jó minőségű”, akkor rövidebb idő alatt is döntést hozhat a hatóság, azonban ha hiánypótlásra van szükség, akkor akár hosszabb ideig is eltarthat a folyamat, mivel ez nem számít bele az eljárás időtartamába.